پروفرما در واردات و ترخیص کالا

پروفرما در واردات کالا و ترخیص کالا

ما در زیر مفهوم پروما را در واردات کالا و ترخیص کالا بیان میکنیم.

پیش فاکتور (PI-Proforma Invoice):

پیش فاکتور یا پروفرما در واردات کالا و ترخیص کالا اولین سندی است که در معامله بین المللی توسط صادرکننده صادر می شود. بعد از برقراری ارتباط به صورت مکاتبه یا مذاکره رو در رو، طرفین در مورد شرايط معامله و موارد مختلف به توافق می رسند. توافقات فی مابین به شکل سند پروفرما از سوی فروشنده برای خریدار ارسال می گردد. گاهی اوقات فروشنده قبل از پروفرما پیشنهاد فروش خود را در سندی تحت عنوان مظنه صادر می نماید و بعد از چانه زنی و حصول توافق بین طرفین موارد مورد توافق در پروفرما درج می گردد؛ بنابراین پروفرما سندی است که توسط صادرکننده قبل از انجام معامله صادر می گردد و حاوی کلیه توافقات اولیه بین صادرکننده یا فروشنده و وارد کننده یا خریداراست.

پروفرما در واردات و ترخیص کالا

پروفرما در واردات کالا و ترخیص کالا

پروفرما اهمیت زیادی دارد و تنظیم دقیق آن به کاهش زمان انجام معامله کمک شایانی می کند.این امر بدین دلیل است که مطالب مندرج در پروفرما مبنای تکمیل چند فرم از جمله ثبت سفارش کالا در سامانه ثبتارش یا سامانه جامع تجارت ایران و گشایش اعتبار اسنادی در بانک است. در صورتی که نکات مد نظر به صورت دقیق، صحیح و کامل پروفرما در واردات و ترخیص کالا درج نشود ممکن است در مراحل بعدی و در هنگام ترخیص کالا مشکلات متعددی برای بازرگانی یا ترخیص کار و شرکت حق العمل کار گمرک بوجود آید. در تنظیم پروفرما باید به چند نکته توجه کرد که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد. مواردی که در یک پروفرما باید گنجانده شود عبارت اند از:

مشخصات دقیق صادر کننده کالا: قطعا در هر پروفرما نام صادرکننده کالا درج می گردد این آیتم باید با ثبت دقیق اطلاعات مربوط به آدرس و تلفن و حتی شماره ثبت و تاریخ آن در کشور مبدا باشد . ترخیص کار یا حق العمل کار گمرک معمولا در اولین مرحله از ثبت سفارش کالا در سامانه ثبتارش و سامانه جامع تجارت کالا جهت دریافت کد فیدا اقدام نموده و شماره ثبت شرکت صادرکننده و تاریخ ثبت را باید در این مرحله درج نماید، بعضا مدتی تا چند روز ممکن است اخذ کد فیدای فروشنده کالا زمان ببرد. بدون دریافت این کد به هیچ وجه ثبت سفارش کالا مقدور نخواهد بود و به صبوری تاجر و تولیدکنندگان در این مرحله از واردات کالا نیاز است.

مدت اعتبار پروفرما

در پروفرما فروشنده یا صادرکننده به خریدار یا وارد کننده اعلام می نماید کالای خاصی را به قیمت مشخص و شرایط معلوم به وی می فروشد؛ اما این شرایط دائمی نیست وبايد مشخص شود واردکننده تا چه زمانی می تواند به فروشنده جهت خرید با این شرایط مراجعه کند. به بیان دیگر باید مشخص کرد شرایط اعلام شده از سوی فروشنده تا چه زمانی معتبر است.

ممکن است بعد از گذشت مدت زمان خاصی فروشنده نتواند با قیمت قبل معامله کند. از سوی دیگر مدت اعتبار پروفرما در زمان گشايش اعتبار اسنادی و تامین و تخصیص ارز بانکی نیز مهم است؛ بنابراین بهتر است در پروفرما ذکر شود که مدت اعتبار آن تا چه زمانی است این زمان قطعا در هنگام ثبت سفارش درج خواهد گردید و عدم اعتبار آن تا انجام نهایی مراحل ترخیص کالا  از گمرک ممکن است در مواردی عواقبی داشته باشد.

نام کالا جهت واردات

در پروفرما باید صورت دقیق مشخصات کالا تشریح شود. نام کالا، جنس آن، رنگ، اندازه، وزن کالا، ابعاد، و ساير موارد برای توصیف دقیق کالا بايد در پروفرما ذکر شود. گاهی اوقات صادرکننده تعرفه هشت رقمی کالا بر مبنای سیستم هماهنگ شده را نیز در پروفرما درج می نماید. درج نام کالا جهت شناسایی، طبقه بندی و عمده عملیات ارزیابی در گمرک نیز اهمیت زیادی دارد. قطعا این مورد به صورت فارسی و انگلیسی باید در سامانه ثبت سفارش کالا درج گردد و دقت در این مسئله منجر به پیش گیری از عواقب و جریمه های آتی ترخیص در هنگام ترخیص کالا خواهد بود.

مقدار کالا مورد واردات

قیمت و شروط اعلام شده از سوی فروشنده معمولا تابعی از مقدار خریداری شده است؛ بنابراین باید در پروفرما مشخص شود قیمت و شريط اعلام شده برای چه مقدار كالا است.

پروفرما در واردات و ترخیص کالا مقدار کالا با توجه به واحد شمارش آن کالا و تحت عناوین وزن، حجم، تعداد و یا دیگر واحد ها مشخص می شود. این آیتم نیز با توجه به واحد آن در ثبت سفارش  کالا در سامانه ثبتارش و هم در سامانه جامع تجارت مورد توجه است و این میزان در صورت تغییر باید مورد اصلاح قرار گیرد، بلاخص در مواردی که با استفاده از ارز بانکی واردات کالا صورت گرفته است باید این تغییرات با هماهنگی بانک انجام پذیرد در غیر اینصورت در هنگام اظهار حمل کالا در سامانه ثبت سفارش ترخیص کار یا حق العمل کار دچار مشکل می شود.

قیمت کالا در واردات

قیمت را می توان مهمترین بخش پروفرما در نظر گرفت. طرفین معمولا بعد از مشخص شدن تمام شرایط در مورد قیمت تصمیم می گیرند؛ چرا که قیمت تابعی از شرایط معامله است. قیمت کالا در پروفرما به صورت قیمت واحد و قيمت كل مطرح می گردد.

در صورتی که پروفرما شامل چند قلم کالا باشد قیمت واحد اقلام در یک ستون زیر هم اعلام می شود، در ادامه قیمت کل هر قلم که ضرب قیمت واحد در تعداد کالا است محاسبه شده و نهایتا قیمت کل اقلام يا قیمت کلی اعلام شده در پروفرما درج می گردد. در صورتی که تخصیص ارز دولتی و ارز بانکی صورت گرفته باشد هر تغییری در این آیتم باید با هماهنگی بانک در سامانه ثبت سفارش کالا و سامانه جامع تجارت ایران درج گردد.

کرایه حمل بین المللی و هزینه فورواردری کالا در پروفرما در واردات و ترخیص کالا

در پروفرما در واردات کالا و ترخیص کالا در صورتی که طبق توافقات فروشنده موظف به پرداخت کرایه حمل باشد طبیعی است قیمت اعلام شده توسط فروشنده شامل کرایه حمل نیز خواهد بود، لذا بهتر است مبلغ پرداخت شده برای حمل و نقل بین المللی کالا در پروفرما مشخص شود.

در این حالت فروشنده در بعد از ذکر قیمت واحد و قیمت كل اقلام کرایه حمل بین المللی را نیز به صورت جداگانه درج می کند. در این شرایط قیمت FOB به قیمت CFR تبدیل می شود. این موضوع در مبحث اینکوترمز مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد. از سوی دیگر مشخص کردن کرایه حمل در زمانی که ناوگان حمل خارجی است، کار محاسبه ۱۰ درصد کرایه حمل به وزارت راه و ترابری را با عنوان حق پرچم تسهیل می نماید .

این امر منوط به اظهار حمل کالاست به طوری که تاجر واردکننده کالا می تواند برای ثبت سفارش هزینه حمل و نقل بین المللی کالا نیز استعلام قیمتی آن را درج نماید و ارز مربوط به حمل و نقل کالا را نیز از طریق بانکی تامین نماید و یا به صادر کننده حواله ارزی نماید.

در ادامه پروفرما به موضوعات پروفرما و الزامات بانکی آن در ثبت سفارش کالا از جمله نوع ارز، کشور و کالای مبدا تولید، بسته بندی ، شرایط پرداخت و مشخصات حمل می پردازیم.

بیشتر بخوانید : شرکت ترخیص کالا